Over de private en publieke vormen van entertainment en de psychologische mechanismen in entertainment

Entertainment heeft vele dimensies en kan persoonlijke/private of meer algemene en publieke vormen van entertainment zijn. Als we met onze vrienden spelen, is dat een persoonlijke vorm van entertainment en als we zitten en een film op het scherm kijken, is dat een meer algemene vorm van entertainment, omdat we de ervaring met vele anderen delen. Er zijn enkele verschillen in onze perceptie van private en publieke vormen van entertainment, aangezien persoonlijk entertainment altijd gebaseerd zal zijn op persoonlijke ervaringen, ons persoonlijke wereldbeeld en zal worden bepaald door persoonlijke interacties.

De meer algemene en publieke vormen van entertainment zijn minder interactief en er lijkt een fundamentele tegenstelling te zijn aangezien alle persoonlijke vormen van entertainment interactiever zijn en publieke vormen van entertainment meer persoonlijk en privé zijn. Dit scenario is aan het veranderen met televisieprogramma’s die de deelname van het publiek aan het programma vergroten, maar interactiepatronen tussen entertainers en kijkers in elk scenario voor openbaar amusement blijven binnen strikte grenzen en grenzen.

Entertainment neemt ons mee naar een andere wereld en voedt onze behoefte aan fantasie en een ontsnapping uit het echte leven. Dit geldt met name voor amusement dat meer openbaar is of wordt aangeboden door de media en amusement dat wordt geboden door films, theater, muziek en alle vormen van creatieve kunst. Films en theater transponeren ons naar een wereld van fantasie en trekken onze aandacht, zodat we als bijna een deel van deze alternatieve realiteit in beslag genomen blijven. Entertainment kan ook de vorm hebben van tijdschriftverhalen en roddels of zelfs de cultuur van beroemdheden en de psychologie van entertainment zou ook de extreme rage van de beroemdheidscultuur kunnen verklaren die we in de moderne wereld hebben.

Beroemdheden lijken een wereld van fantasieën te openen en voor sommige mensen zou het kennen van elke beweging van beroemdheden enorme voldoening kunnen schenken, omdat het bijna zou betekenen dat je aan fantasieën deelneemt. Fantasieën helpen bij het overwinnen van frustraties en dienen als therapeutisch omdat ze helpen om te ontsnappen aan de realiteit van het leven. Echte emoties en het echte leven zijn stressvol en entertainment helpt ons om verder te gaan dan het echte leven en momenten van stress om deel te nemen aan fantasieën die rustgevend zijn omdat we niet direct betrokken hoeven te zijn bij deze fantasieën en toch kunnen we als toeschouwers nog steeds deelnemen aan een stilzwijgende of passieve manier.

Deelname aan een boek, film of creatieve kunst is bijna alsof je op een ligstoel zit die de technologie heeft om je spieren te kalmeren terwijl je ontspant. In het geval van entertainment nemen we bijna passief deel en hoewel we erg alert en wakker kunnen zijn tijdens het kijken naar een film, geeft entertainment ons de illusie van niet-deelname omdat we niet de mogelijkheid hebben om vrijwillig betrokken te raken bij het scenario. Alles wat ons enige vorm van plezier geeft, kan als entertainment worden beschouwd, hoewel entertainment ons ook pijn kan doen, zoals wanneer we huilen wanneer we emotioneel betrokken raken bij personages terwijl we een film kijken.

Entertainment kan emotionele betrokkenheid en emotionele reacties veroorzaken zoals geluk, verdriet, angst, angst en ondanks deze sterke emotionele participatie is er weinig of geen fysieke activiteit nodig van de kant van de kijker. Dit actief-passieve proces is de belangrijkste attractie van entertainment, aangezien entertainment ons in staat stelt zowel actief (in termen van emotie) als passief (in termen van fysieke of vrijwillige mentale betrokkenheid) te zijn. Entertainment betekent dat films invloedrijk zijn, maar ze beïnvloeden eerder subtiel dan agressief en deze subtiele invloed lijkt beter te werken op de menselijke geest dan welke agressieve vorm van invloed dan ook. We zien werk als plicht en amusement als plezier, hoewel beide een vorm van emotionele betrokkenheid inhouden. Werk vereist tegelijkertijd vrijwillige deelname, besluitvorming en fysieke betrokkenheid, samen met emotionele betrokkenheid.

Leave a Reply

Your email address will not be published.